Tip van de specialist

Vis levert goede vetten

Het onderwerp vetten staat wereldwijd al jarenlang op onderzoeksprogramma’s van diverse universiteiten en instituten. Wetenschappers hebben bijvoorbeeld vastgesteld dat, als ze bewoners van verschillende Europese landen vergelijken, er minder sterfte door hart- en vaatziekten is als de voeding weinig verzadigd vet bevat. Zo is bijvoorbeeld al lang bekend dat onder Eskimo’s in Groenland het probleem van hart en- vaatziekten in verhouding maar gering is. Het is ook bekend dat Eskimo’s grote viseters zijn. Nederlands onderzoek (in Zutphen) toonde aan dat een kleine hoeveelheid vis bescherming biedt tegen de sterfte aan hartziekten. De onderzoekers leggen een relatie met de sterk onverzadigde vetten die in vis voorkomen.


Voedingswaarden

Vis en visproducten leveren verschillende waardevolle voedingsstoffen. Ze zorgen bijvoorbeeld voor eiwit van hoge kwaliteit, voor een uitstekende soort vetten, voor vitaminen en mineralen. Jodium is bijvoorbeeld één van die mineralen die nodig is voor een goed werkende schildklier. Vis is rijk aan jodium.


Cholesterol

Haring, makreel, zalm, paling, sprot en heilbot zijn voorbeelden van vette vissoorten. Ze bevatten de gunstige, sterk onverzadigde vetten. Dit onverzadigde vet werkt zelfs cholesterolverlagend. Daarom raadt het Voedingscentrum zelfs aan vette vissen te eten bij een verhoogd cholesterol. Kabeljauw, schol, schelvis, koolvis en bijvoorbeeld (tong)schar zijn vissen die weinig vet bevatten. Als u ze met vet bereidt, kies dan olie of bak- en braadvetten die rijk zijn aan onverzadigde vetten (lees de informatie op de verpakking).


Openingstijden

MaandagMa t/m
DinsdagDi 11.00 t/m 18.00
WoensdagWo 9.00 t/m 18.00
DonderdagDo 9.00 t/m 18.00
VrijdagVr 9.00 t/m 19.00
ZaterdagZa 9.00 t/m 17.00
ZondagZo t/m
Vandaag
-2.1°C
onbewolkt
Wind: ono 5 m/sec
zondag
1°C
maandag
1°C